Night Shift: from dusk till dawn, 14/09/2019

Gouvernement creëert met Night Shift een eclectisch, publiek platform en ongedwongen speelruimte voor uiteenlopende artiesten met verschillende disciplines. Van schemer tot dageraad palmen ze met hun experimenten, performances, eigenaardige interventies en tot plots geactiveerde installaties het volledige pand in tussen alle zitjes en zuilen in een speciaal hiervoor ontworpen scenografie.

Met Moni Wespi, T T B W R S, Jakob Van den Broucke, TWIE, Vieze Meisje, Maika Garnica & Liew Niyomkar, Hilde Onis, PAWS, Self Luminous Society: Mōtō Kawasaki & Māzdā Matsuri, KAVIR, Campagnie Monica / Sarah Bostoen, Mardulier en Deprez, Sergeant, Simon Baetens / Electra, Carlos Álvarez Clemente, Dinero Chef Collective, One Man Party, Nikolaas Demoen, Janes Zeghers, Lies Serdons, Dounia Mahammed, Ilke Gers, Emiel Vandenberghe, Micha Goldberg, Sachli Gholamalizad, Heike Langsdorf, Miet Warlop en OFA-kollektivet.


Van 18:00 tot 06:00 u
In Kunstencentrum Vooruit
http://gouvernement.gent/nightshift/night-shift-from-dusk-till-dawn-at-vooruit/

Konvooi Kunstenfestival, 30/08-01/09/2019

KONVOOI is een nieuw, multidisciplinair festival in Het Entrepot en in de Brugse haven. Binnen het kader van het project On The Point ben ik samen met 5 andere kunstenaars gedurende twee jaar verbonden aan Het Entrepot. Op Konvooi stellen we met deze groep een tentoonstelling samen bestaande uit nieuw werk.

http://creativeeuropeuk.eu/funded-projects/point
https://konvooifestival.be/h

Photobook Belge

‘De mentaliteit is van plastiek’ has been selected for the exhibition Photobook Belge at Fomu Antwerp. The section ‘Recent Publications’, a selection of Belgian photobooks that were published after April 2018, will be on display from 28/06/2019 until 06/10/2019.

://www.fotomuseum.be/tentoonstellingen/Photobook_Belge.html

De mentaliteit is nog steeds van plastiek

Nog een paar hete zomers, 04/2019

Opening speech I.A.I, 22/03/2019

Op 22 maart lees ik een tekst voor op de opening van het Immaterial Art Institute in het kader van de tentoonstelling Een vertaling van de ene taal naar de andere deel 2.


19u30 Officiële opening I.A.I door Jakob Van den Broucke
Performances Ode de Kort & PA\WS (Senne Vanderschelden & Marius Lefever) – doorlopend
20u15 Moment: The Institute of Conversations
21u Never Walk Alone #7
Meryem Bayram & Guy Rombouts: Fourfold (Autonomous Scenography) i.h.k.v. Performatik
Inkom: 5EUR
22u Duo Periculoso Peter Jacquemyn & Gunda Gottschalk
gratis jazz session
i.s.m. el NEGOCITO Records
23u Collective Exhibition for a Single Body – The Documenta 14 Score, Athens 2017
Performance/Demonstration with Manuel Pelmus commented by Pierre Bal-Blanc
Met werk van: Marcel Broodthaers, Luc Deleu – T.O.P. office, Jean Glibert, Guy Rombouts, Lawrence Weiner, Pierre Bal-Blanc, Noé Soulier, f.o.t.a., Anton Parys, Leyla Aydoslu, Minja Gu,..
.

Cultuurcentrum Strombeek Grimbergen
Gemeenteplein, 1853, Strombeek-Bever
Event: https://www.facebook.com/events/2270767879805853/
https://www.ccstrombeek.be/nl/voorstelling/3006/een-vertaling-van-de-ene-taal-naar-de-andere-deel-2
De tekst werd opgenomen in bijhorende publicatie van het I.A.I en is verkrijgbaar via CC Strombeek en f.o.t.a:
http://fota.be/URLs/url1.html

Belgian Platform For Photobooks

‘De mentaliteit is van plastiek’ is now on the Belgian Platform For Photobooks, an online space dedicated to contemporary photobook culture in Belgium and abroad. Through articles, interviews, an online book catalogue and offline events, it aims to inform, but also to engage and inspire a growing photobook community.


http://belphotobooks.org/book/de-mentaliteit-is-van-plastiek/

MAP90 Receptie, 6/03/2019

On wednesday the 6th of March I will be reading a new text on the occasion of MAP90 organised by Mats Wosky.

19:00-…
KASK & CONSERVATORIUM School of Arts Gent
Josef Kluyskensstraat 2, 9000 Gent
Event: https://www.facebook.com/events/307870293259978/

SCRPR x MONTAGE, 22/02-24/02 2019

I am happy to announce that I will participate in the group exhibition SCRPR x MONTAGE.

22/02-24/02
La Vallée, Adolphe Lavalléestraat 39, 1080 Brussels


Participating artists are:
Fons Artois – Cyriel Beerten – Dylan Belgrado – Toon Bossuyt – Attila Buonsenso – Alberto Cattani – Glenn De Cock – Kamiel de Waal – Dyad Engine – Lieselot Everaert – Lennert Goessens – Jules Labath – Axelle Lenaerts – Amber Meulenijzer – Lewi Moors – Rue Straat (Emilien Simon) – Paulius Sliaupa – Jannes Snyers – Kristof Thomas – Jakob Van den Broucke – Simon Van Honacker – Dietger Vanwynsberghe – Pieter-Jan Verheyen – Stans Vrijsen – Thomas Willemen – Mats Wosky

Opening party lineup:
épong (live, album release)
Partners (live)
Youff (live)
Otis (Slagwerk) B2B crat (MONTAGE)
Anne van de Star (live)
Event: https://www.facebook.com/events/601243436984060/

De mentaliteit is van plastiek:
Boekpresentatie & Signeersessie, 2 februari 2019

Naar aanleiding van de publicatie van zijn zelf uitgegeven boek ‘De mentaliteit is van plastiek’ nodigen we Jakob Van den Broucke uit. Na een geslaagde presentatie in Gent zal de Meerhoutenaar op deze avond zijn boek voor het eerst op Kempische grond presenteren. Niet enkel zal het boek die avond in de winkel landen, ook zal Van den Broucke ons de tekst ‘de mentaliteit is van plastiek’ voordragen. De echte fans kunnen na aankoop het boek uiteraard laten signeren door hun nieuwe held Jakob.

Zwart Wit by ZEBRA, Sint Pieterstraat 7, 2400 Mol
Zaterdag 02.02 → 19:00-21:30
https://www.facebook.com/events/325377234755820/
http://zwart-wit-store.tumblr.com/

Taal is niet transparant (inclusief schrijffout)

The word is out…

Ghent-based sociologist and photographer Jakob Van den Broucke (1993) recently challenged himself to write a book as a project with no fixed goal; as a reflexive inquiry into text and imagery. Considering systems and concepts as essential constructive notions, his thoughts wander around in a back-and-forth motion, between what he writes on a daily basis and what he sees and captures in his close environment. Photography is just one of the many ways in which the young Meerhout native plays with our understanding of social life in its many forms. Here he talks to us about his methodologies and thought processes, heimat-related plans, and on self-publishing his first ever book, which you can discover for yourself at his book launch and exhibition at Gouvernement this Wednesday 23rd January.


http://thewordmagazine.com/art/portfolio-reports/text-enables-a-guided-form-of-abstract-thinking-jakob-van-den-brouckes-inaugural-leap-into-self-publishing-and-plasticity/

Book presentation: 
de mentaliteit is van plastiek, 23 january 2019


Wed 23.01 → 18:00-…

Program:
20:30 → Reading of ‘de mentaliteit is van plastiek’
21:30 → Presentation of the article “Autoethnography: Subjectivity and experimental strategy in the social sciences”
Music provided by Maurice Goossens and Lee Scratch Gerry

At the end of 2017, sociologist/photographer Jakob Van den Broucke embarked on a project without a particular end in mind. Intrigued by the phrase ‘The mentality is plastic’ confided in him by a stranger, these enigmatic words became the starting point for a visual and conceptual investigation now bundled in the self-published book ‘de mentaliteit is van plastiek’ (2019). Guided by those words, he made a selection from his archive, which he quickly supplemented with associating images, poems, strands of texts and social observations in order to re-imagine and explore the quote thoroughly. The book offers different interpretations on the elusive concept, never fully conceding to either word or image.

While working on the book, Van den Broucke’s artistic process became subject to scientific self-reflection, leading him to approach his project from a sociological perspective. Questioning his role as a creator, his training as a sociologist offered a framework to critique distinctions between sociological and artistic representation, between the merits of objectivity and subjectivity. Consequently, the autoethnographic dimension of his work highlights the self-reflection and academic writing colliding with valuing experience and spontaneous evaluation. The article “Autoethnography: Subjectivity and experimental strategy in the social sciences” discusses the continuities between artistic and traditional research practice as well as the theoretical and epistemological underpinning of autoethnography. While complementary to the book and stressing its sociological reflections, the essay does not provide answers, nor does it explain hidden truths. 

All three dimensions are brought to attention during the evening. The exhibition accentuates the associative approach of the project, combining images, spoken word and written text. The article is presented to comment on the practice of autoethnography and its relevance to the project. 

Credits:
Author: Jakob Van den Broucke
Title: de mentaliteit is van plastiek
Appendix: “Autoethnography: subjectivity and experimental strategy in the social sciences”
Self-published by Jakob Van den Broucke and Topo Copy
Introduction text by Florian Vanlee
In cooperation with Gouvernement, Leontien Allemeersch, Alles Kan and Topo Copy

http://gouvernement.gent/event/book-presentation-de-mentaliteit-is-van-plastiek/
https://www.facebook.com/events/509355809572724/?notif_t=plan_user_joined&notif_id=1545139913594730
Documentation: https://jakobvandenbroucke.be/de-mentaliteit-is-van-plastiek/

Pictures by Leontien Allemeersch

Waterzooi, juli 2018





























































In een stedelijke context is herbestemming een fundamenteel ambigue term. In een dichtbevolkte stadskern met een onverzadigbare honger naar ruimte bieden leegstaande industriële sites welkome mogelijkheden tot vernieuwing, uitbreiding en verbetering op maat van de buurt. Unieke schaal en locatie wekken echter vaak de interesse van projectontwikkelaars wiens belangen niet noodzakelijk overeenkomen met die van de omgeving. Herbestemming wordt zo vaak een proces van overstemming, waarbij de wensen van weinigen primeren op die van velen.

Tijdens de expositie van Waterzooi wordt de site van de leegstaande Wasserij Der Vlaanderen kortstondig herbestemd voor en door buurtbewoners. Zonder daarbij het huidige gebruik van de site te verstoren is haar bestemming kortstondig die van expositieruimte voor een stadsdeel dat doorgaans niet op de Gentse cultuuragenda voorkomt. De verzamelde werken tonen dat artistieke objecten geen nood hebben aan steriele musea of statige sokkels om als kunst gezien te worden, en formuleren door hun organische inpassing in de ruimte een potentiële bestemming voor de Wasserij Der Vlaanderen.

Stan Auwers, Joris en Jade Kerremans Hommage #2

Geïnspireerd door de architectuur van een postmoderne woning op de Dendermondsesteenweg staat Hommage #2 in een directe dialoog met de Heerniswijk. Zonder in relativisme of satire te vervallen verheft het werk een alledaags element uit het straatbeeld tot een bron van esthetische verbeelding. Door de kijker expliciet te wijzen op verschillende architecturale elementen van een gebouw dat vaak zonder omkijken voorbijgelopen wordt nodigt Hommage #2 uit om buiten vanzelfsprekende esthetische perspectieven te treden en oog te hebben voor banale schoonheid in het straatbeeld.

De 3 Voetballers, Zakcumulus nr. 2 en Baluminium

Het werk van De 3 Voetballers stelt speels maatschappelijke problemen uit de Dampoortbuurt aan de kaart door het alomtegenwoordige zwerfvuil naar artistieke ingrepen te vertalen. Zo gaan Zakcumulus nr. 2 en Baluminium voorbij aan intuïtieve afkeurende reacties op de onverzorgde straten rond het Heernisplein door op zoek te gaan naar ludieke mogelijkheden om een prangend probleem daadwerkelijk aan de kaak te stellen. De werken nodigen dan ook uit om niet in negativisme te vervallen en sociale problemen met een open blik te benaderen. 

Maxim T. Delonghi, Ceiling Dwelling 2

Ceiling Dwelling 2 laat aanwezigen toe om, ver verwijderd van haar fysieke locatie, de persoonlijke omgeving van Maxim T. Delonghi te betreden. Door languit op de matras te liggen en naar het witte plafond te staren verplaatst de toeschouwer zich in het creatieve proces achter het eindresultaat, dat vaak minder het resultaat is van permanent artistieke activiteit dan het finale kunstwerk zou doen vermoeden. In wezen onttovert het werk zo het romantische ideaal van de kunstenaar, en creëert het een continuïteit tussen kunstenaarschap en de alledaagse realiteit. 

Thomas Willemen, Breathless Structures

De ruimtelijke experimenten van Thomas Willemen vormen tussenstappen in een zoektocht naar alternatieve regels en conventies voor beeldend werk. Zo gooit Breathless Structures de eis naar permanentie door vergankelijke materialen centraal te stellen. Het ruimtelijke, beeldende werk is dan ook geen blijvend object, dat van expositie naar expositie kan reizen, maar een tijdelijke en vluchtige artistieke vertaling van de mogelijkheden die de ruimte biedt. 

Sven Boel, De Wasserij

Met De Wasserij toont Sven Boel een beeldend werk op maat van de expositieruimte dat vasthoudt aan zijn haast Dadaïstische artistieke praktijk. Het transformeert en contrasteert gevonden materialen delicaat met elkaar om tot een levendige dialoog tussen objet trouvé, levendige polychromie en experiment te komen. De speelse sculptuur nodigt dan ook uit om bestaande opvattingen over kunst los te laten en ontdekking centraal te stellen in de artistieke beleving van zowel de maker als het publiek. 

Tekst door Florian Vanlee

Voor meer informatie:
facebook.com/WaterzooiGent/

Echo’s uit de wijk, juni 2018

Echo’s uit de wijk is een sociaal-artistiek fotoproject in Gent-Dampoort onder leiding van Bart Gabriel en Lia Blaton.  Op 7 juni 2018 toonde Echo’s een selectie aan foto’s van en door buurtbewoners, gedrukt op herashekdoeken, in de Heilig Hartkerk Van Dampoort.