Heimat, fase 2: De Verderzetting

De Verderzetting is de tweede fase van het artistiek onderzoeksproject Heimat, opgestart door kunstenaars Jakob Van den Broucke en Kasper Demeulemeester.

Wat betekent Heimat vandaag, of hoe verhoudt iemand zich tot (het gebrek aan) herinneringen van plekken en momenten die ons van bij het begin gevormd hebben? Na De Tocht volgt De Verderzetting, onvermijdelijk, verder zoekend, uitbreidend.

Het project startte in de zomer van 2019 toen Jakob en Kasper elkaar en hun gedeelde heimat, Meerhout, tegemoet wandelden vanuit hun huidige woonplaatsen in Gent en Brussel. In de zomer van 2020 keerde het duo terug, ditmaal in het gezelschap van een geleidelijk gegroeide groep kunstenaars en schrijvers verwant aan de Kempen. Nu, nog een jaar later, trekken ze richting Mol, voor fase 2 van het project. Verbonden door herinneringen, ontheemding en vriendschappen strijken ze neer om (opnieuw) in dialoog te treden met de omgeving. Verderzetten waar eerder aan begonnen werd, stap voor stap, steeds ver weg, steeds verder naar wat onvermijdelijk volgen zal.

Heimat, fase 2: De Verderzetting bestaat in de vorm van een publicatie en een tentoonstelling. De publicatie verschijnt op 16/07 en de tentoonstelling vindt plaats op drie locaties.

1. Jakob Smitsmuseum

Tijdelijk Informatie Centrum, afdeling de Vrijheid
Helena Ceuppens, Atoomdorp
uit de nalatenschap van Kasper Demeulemeester, Bart zoekt Thuis
uit de nalatenschap van Kasper Demeulemeester, Manifest van de Mythologische Heimatkunst
Jakob Van den Broucke, 1.2.3.4. Blokje om
Pieter-Jan Verheyen, Schoen
Mats Wosky, Luxora

Lot Geukens, Een broek en een hemd (geschilderd)
Pieter-Jan Verheyen, Turnhout – Mol
v.l.n.r. Dorien Coussement, Mathieu Haldermans en Yasmine Vandekerckhove, 1.2.3. Kempische woning
Lot Geukens, (S)chuilbuik
Jakob Van den Broucke, Thuis
Lot Geukens, Hemelvaart
Lot Geukens, Een broek en een hemd
uit de nalatenschap van Kasper Demeulemeester, Bergstraat 18
Nick Geboers, De Godin en de Volksheld
Zjef Caers, Kerkstraat
Bart Janssen, Molshoop. De Molse stadskrant (1979 – 1986). Bundeling van alle nummers.
Helena Ceuppens, Atoomdorp
Pieter-Jan Verheyen, Turnhout – Mol, de aankondiging
Alice Gompels, Mary Heylen
Charlotte Peys, los zand – brief aan Mol
Benjamin Sprengers, Ik wil het niet hebben over het omhakken
Florian Vanlee, Meer heimeringen
Koen Peeters, Heimat
Lot Geukens, Drie tafels
Ria Hendrickx, Aquarel
Jakob Van den Broucke, Van het één komt het ander
Emilio Lopez-Menchero, La Casa de Mol
Frederik Willem Daem, Groet. Groeten. Groetjes.

2. Atelier Jakob Smits
Prometheus / Eurochemic, Mol, Antwerpse Kempen

Emilio Lopez-Menchero maakte een installatie bestaande uit video en schilderijen, over opgroeien in het Mol van de jaren ’50 en ’60, over de tegenstelling tussen het eenvoudige leven in de Kempen halverwege de 20ste eeuw en de wetenschappelijke vooruitstrevendheid die er heerste in het atoomdorp.






3. CC ’t Getouw
3.A. Grond te koop
Een tijdelijke ontsluiting van informatie over Molse grond.


3.B. Atoomdorp, Helena Ceuppens
In 1885 zakte de Rotterdamse schilder Charles Claessens af naar Mol.

In 1952 wordt het Studiecentrum voor de Toepassingen van de Kernenergie (vandaag Studiecentrum voor Kernenergie of SCK CEN) opgericht.

In 1954 werd begonnen aan de bouw van de Atoomwijk, deze op privéterrein gelegen woonwijk in modernistische stijl werd opgericht voor de werknemers van het Studiecentrum voor de Toepassingen van de Kernenergie.

In 1989 vestigt de familie Ceuppens zich in de Atoomwijk.

In 2008 dreigt men ermee de atoomwijk te slopen.

In 2018 wordt door een privépartner begonnen aan een grootschalige renovatie van de atoomwijk.

In 2020 krijgt de familie Ceuppens te horen dat ze zullen moeten verhuizen.

In 2021 opent in CC ’t Getouw een tentoonstelling getiteld Atoomdorp met schilderijen van Helena Ceuppens.

In 2022 weten we niet wat er zal staan op de plaats waar de familie Ceuppens woonde.

Tijdelijk Informatie Centrum, afdeling Mol deelname Biënnale Mol Rauw